Filmy

„The Flats” i „Two Strangers” zdobywają najwyższe nagrody na CPH:DOX

  • 23 marca, 2024
  • 7 min read
„The Flats” i „Two Strangers” zdobywają najwyższe nagrody na CPH:DOX


Trwająca wojna w Gazie była głównym tematem ceremonii wręczenia nagród CPH:DOX, międzynarodowego festiwalu filmów dokumentalnych w Kopenhadze, a wielu filmowców odbierających nagrody wzywało do zawieszenia broni w Gazie.

Otwierając ceremonię po koncercie lokalnego Middle East Peace Ensemble, dyrektor artystyczny Niklas Engstrøm powiedział tłumom zgromadzonym w historycznym Kopenhaskim Kunsthal Charlottenborg, w którym przez cały 10-dniowy festiwal odbywa się festiwal: „Wydawało się, że warto zacząć od to podstawowe ludzkie przesłanie nadziei i pokoju”.

Poruszając temat konfliktów przeszłych i obecnych, włoska reżyserka Alessandra Celesia odebrała najwyższą nagrodę Dox: Award za „The Flats”, mocny, aktualny i zapadający w pamięć film o społeczności żyjącej w cieniu bólu i traumy Kłopotów w Północnej Irlandia.

Wręczając nagrodę, jury złożone z programisty Festiwalu Filmowego w Belfaście oraz Różnorodność krytyczka Jessica Kiang, reżyserka i była zdobywczyni nagrody Dox:Award Nataša Urban („Zaćmienie”, 2022), producentka Monica Hellström, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Marrakeszu Rémi Bohnhomme i reżyserka Carla Gutiérrez („Frida”), powiedziały: „Naszym głównym Nagroda przyznawana jest nie tylko za odwagę twórczą i konceptualną, ale także za twórcę filmowego, który cechuje się pokorą, by uświadomić sobie, kiedy historia wyrasta ze swoich ram, oraz pewnością siebie, dzięki której może podążać tam, dokąd prowadzi ona i jej fantastycznie żywi bohaterowie.

„Żyjemy w świecie podziałów, granic i zamkniętych bram. Nasz zwycięski film, przypominający rozmowę krzyczaną przez jedną z zamkniętych bram, jest zbiorowym portretem kilku dumnych, zabawnych i zaradnych osób, które byłyby gotowe umrzeć za swoją społeczność, ale każdego dnia wybierają trudniejszą, odważniejszą i dającą więcej nadziei opcję zamiast tego żyć.”

Odbierając nagrodę, Celesia, której mąż pochodzi z Irlandii Północnej, powiedziała: „Nie wiem, czy wierzę, że filmy mogą zmienić świat, ale wspaniale jest być częścią tej niesamowitej społeczności, dziękuję bardzo. ”

Warto przeczytać!  Czy istnieje wspólne urządzenie Marvela, które może zniszczyć tarczę Kapitana Ameryki?

Dox:Award obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 euro ufundowaną przez duńskiego nadawcę publicznego DR.

Wyróżnienie specjalne przypadło „Dwóm nieznajomym próbującym się nie zabić” Jacoba Perlmuttera i Manon Ouimet. Opisany przez Różnorodność jako „intymny dokument analizujący małżeństwo artystycznej pary” film bada, w jaki sposób rozbieżności w sukcesie małżonków mogą prowadzić do frustracji.

„Zakochanie się to magiczna rzecz, ale pozostanie w miłości to cud. Dwie osoby odnajdują się w średnim wieku i wspólnie budują piękne późniejsze życie, co zostało tutaj udokumentowane z wdziękiem, humorem i szczerością. W przypadku filmu, który jest tak perfekcyjnie wykonany, że już od oszałamiającej początkowej klatki ma się wrażenie, jakby ktoś go przytulił w znajomym, ale elektryzującym uścisku długoletniego kochanka, jury przyznaje olśniewające wyróżnienie specjalne wspaniałemu, ciepłemu i mądremu „Dwóm nieznajomym próbującym Nie zabijać się nawzajem” – stwierdziło jury.

Nagrodę F:act, dedykowaną filmom łączącym dziennikarstwo dokumentalne i śledcze, przyznano amerykańskiej dziennikarce i reżyserce Alinie Simone („Cyfry”) za film „Czarny śnieg” opowiadający o syberyjskiej matce, która znajduje się pod agresywną obserwacją rosyjskich władz, gdy zostaje dziennikarką obywatelską i odkrywa ogromny skandal węglowy.

Zwycięzca odejdzie z nagrodą pieniężną w wysokości 5000 euro.

„Syn i księżyc”, pierwszy film duńsko-irańskiej reżyserki Roji Pakari, zdobył nagrodę Nordic:Dox. Poruszający dziennik wideo poświęcony jej synowi, przedstawiający podróż Pakari, która opisuje swoje życie po zdiagnozowaniu u niej nieuleczalnego raka.

Odbierając nagrodę, Pakari podziękowała swojemu zespołowi za „nauczenie mnie, jak kręcić film, jak ufać sobie i motywować się”, a swojej rodzinie „za umożliwienie jej nakręcenia tego filmu”.

Warto przeczytać!  Założyciel japońskiego studia animacji Ghibli, Hayao Miyazaki, prawdopodobnie nie odchodzi na emeryturę

„Jestem naprawdę dumna z tego, czego zrobiliśmy i widzę, jak walczyliśmy i przetrwaliśmy tę szaloną traumę” – dodała.

Wyróżnienie specjalne przypadło „G – 21 Scenes From Gottsunda” Lorana Battiego, intymnemu, poetyckiemu i egzystencjalnemu dokumentowi o życiu, śmierci i braterstwie, którego akcja rozgrywa się w tytułowej szwedzkiej dzielnicy słynącej z problemów narkotykowych i strzelanin.

Film zdobył także wyróżnienie specjalne w segmencie Next:Wave, poświęconym wschodzącym twórcom filmowym, a najwyższą nagrodę Next:Wave otrzymał film „Grand Me” Atiye Zare Arandi, opowiadający o dziewięcioletniej Irańce, która planuje pozwać jej rodzice po gorzkim rozwodzie.

„Film odnajduje swoją wartość w tym skrzyżowaniu, zwracając uwagę na kwestie macierzyństwa, transformacji i pojęcia przynależności, pośrednio kwestionując nierówną pozycję i prawa kobiet we współczesnym społeczeństwie irańskim. [It] ostatecznie jest świadectwem odporności Meliny i jej dziadków, ale także wrodzonej niedoskonałości i braków związanych z byciem człowiekiem” – stwierdziło jury.

Zarówno nagrody Nordic:, jak i Next:Wave obejmują nagrodę pieniężną w wysokości 5000 euro ufundowaną przez festiwal.

Spośród 15 tytułów, zarówno pełnometrażowych, jak i krótkometrażowych, ubiegających się o nagrodę New:Vision poświęconej filmom artystycznym i eksperymentom przesuwania granic, „Preemptive Listening” londyńskiej artystki wizualnej Aury Satz zdobyło główną nagrodę wraz z kwotą pieniężną nagrodę w wysokości 5000 euro.

Wyróżnienia specjalne powędrowały do ​​„Lichens Are the Way” Ondřeja Vavrečki oraz „My Want of You Parttakes of Me” Sashy Litvintsevy i Beny’ego Wagnera.

Nowe nagrody Human:Rights, ufundowane przez Instytut Praw Człowieka i o wartości 5000 euro, trafiły do ​​„Dzienników czarnej skrzynki” Shiori Ito, będącej kroniką odważnej i nieustannej walki japońskiej dziennikarki o postawienie przed sądem mężczyzny, który ją napadł w świecie sprzed MeToo.

Warto przeczytać!  Henry Cavill komentuje obsadzenie dramatu Supermana w WB, DC

„Niezwykła kobieta przejmuje kontrolę nad swoją narracją w filmie, który oferuje wyjątkowy wgląd w indywidualną walkę o prawa kobiet w kraju i świecie, który stygmatyzuje i odmawia praw ofiarom przemocy na tle seksualnym” – stwierdziło jury, wręczając nagrodę. nagroda.

Odbierając nagrodę reżyserka, która wracała do Japonii, kiedy otrzymała telefon z informacją, że wygrała i zdecydowała się wrócić do Kopenhagi, powiedziała: „Nie wiemy, czy będziemy mogli pokazać ten film w Japonii, więc posiadanie tego wiele dla mnie znaczy, dziękuję.”

Specjalne wyróżnienie przypadło „Marching in the Dark” Kinshuka Surjana („Wyspa w mieście”, „Pola”) opowiadającego o grupie wdów, które spotykają się, aby przerwać błędne koło długów i chaosu klimatycznego, które pchnęło ich mężów popełnić samobójstwo, pozostawiając ich z długami.

Nowo wprowadzona nagroda Audience: Award została wręczona „No Other Land” przez Rachel Szor, Yuval Abraham, Basel Adra i Hamdan Bilal, w ramach której młody palestyński aktywista współpracuje z izraelskim dziennikarzem, aby opisać rozpacz wysiedleńców na jego rodzinnym terytorium .

I wreszcie nagroda Inter:Active trafiła do „Intangible” Carla Emila, wciągającej wystawy, która bada dziwnie satysfakcjonujące uczucie dotykania symulowanych zjawisk naturalnych, zwracając jednocześnie uwagę na kontrowersyjny pomysł ponownego połączenia się z naturą za pomocą środków obliczeniowych.

Dzięki ponad 200 filmom wyświetlonym w Kopenhadze oraz w kinach w całej Danii, ponad 125 000 widzów i wydarzeniu branżowemu, w którym wzięło udział ponad 2000 profesjonalistów, 21. edycja CPH:DOX ustanowiła wiele rekordów.

Festiwal, który rozpoczął się 12 marca, zakończy się 24 marca.


Źródło