Timothée Chalamet tworzy historię dzięki Dune Two i Wonce
„Kung Fu Panda 4” (Universal) i „Dune: Część druga” (Warner Bros.) zajęły w ten weekend miejsca 1–2, a tytuł DreamWorks Animation wyprzedził adaptację science-fiction Denisa Villeneuve’a o nieco niecałe 1 dolara milionów dolarów (30 milionów dolarów do 29,1 miliona dolarów). Oba filmy, odpowiednio w drugi i trzeci weekend, mogą przekroczyć swoje najbardziej optymistyczne prognozy przedpremierowe.
Wbrew zeszłorocznemu trendowi rozczarowujących wyników franczyzy, dwie kontynuacje stanowiły około dwóch trzecich łącznej sumy 90 milionów dolarów, które zarobiły w weekend. Przy niewielkiej pomocy innych nowości, kwota ta spadła nieco do ubiegłorocznych 92 milionów dolarów. Zmniejszyła roczny deficyt do dziewięciu procent.
„Dune” dołączył do „Wonki” WB jako drugi film, który od lipca ubiegłego roku przekroczył krajową sumę 200 milionów dolarów. Do przyszłego weekendu wartość brutto filmu przekroczy 218 milionów dolarów.
Jak wysoko mógłby wznieść się? Przed premierą najbardziej optymistyczne nadzieje opiewały na około 250 milionów dolarów – o 150 milionów dolarów więcej niż w przypadku pierwszej „Dune”, która stawiła czoła problemom związanym z Covidem w późnym okresie i zagrała w HBO Max tego samego dnia. Powinien z łatwością to przewyższyć; jego 37-procentowy spadek w ten weekend sugeruje długą passę przed nami. W kraju może osiągnąć 300 milionów dolarów; na całym świecie wynosi niecałe 500 milionów dolarów.
W najlepszym przypadku „Panda” miała osiągnąć 175 milionów dolarów. Biorąc pod uwagę tygodnie wiosennych wakacji (w zależności od regionu) i brak innych filmów familijnych, możliwe jest uzyskanie 200 milionów dolarów.
Początkowa reakcja na te dwie kontynuacje jest zachęcająca – w tym tygodniu „Ghostbuster: Frozen Empire” (Sony) i „Godzilla x Kong: The New Empire” (WB) w następnym. Oczywiście nie gwarantuje to powtórzenia tego sukcesu.
Timothée Chalamet osiągnął coś, czego nie dokonał żaden aktor od dłuższego czasu. Dzięki „Wonce” i „Dune 2” w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy znalazł się na czele dwóch najbardziej dochodowych filmów w kraju.
Czyli, delikatnie mówiąc, rzadkość. Sprawdzając wstecz, nie możemy znaleźć nikogo, kto mógłby twierdzić, że (jako główna rola w filmie aktorskim, w przeciwieństwie do obsady Marvela) osiągnął to, ponieważ John Travolta zrobił to w „Gorączce sobotniej nocy” i „Grease” w koniec lat 70-tych.
Nawet z pewnymi zastrzeżeniami (zwłaszcza w przypadku „Diuny”, w której występuje on w większej obsadzie, na tle ograniczonej konkurencji), jest to imponujące osiągnięcie. Brakuje gwiazd filmowych, które zapewniają kasę.
Mark Wahlberg był główną atrakcją „Arthur the King” (Lionsgate), rodzinnej opowieści o wyścigach psów, która w tym tygodniu zdobyła brąz. Kosztująca 7,5 miliona dolarów kwota nieco odbiegała od skromnych oczekiwań. Z oceną A Cinemascore i budżetem wynoszącym 19 milionów dolarów powinien to być kolejny skromny sukces dystrybutora, nawet jeśli nie wnosi on zbyt wiele do zysków kin.
„Love Lies Bleeding” (A24) doprowadziło trzech mniejszych nowicjuszy do pierwszej dziesiątki. Dwutygodniowe rozszerzenie noir kulturystki Kristin Stewart zajęło szóste miejsce z wynikiem nieco poniżej 2,5 miliona dolarów w 1362 kinach.
„One Life” (Bleecker Street) z Anthonym Hopkinsem w roli prawdziwego londyńskiego brokera, który podczas II wojny światowej uratował setkę żydowskich dzieci, zajął ósme miejsce z kwotą 1,7 miliona dolarów w 983 kinach. Wyemitowana po premierze w Sundance satyra „Amerykańskie Towarzystwo Magicznych Murzynów” (Focus), której nie pomogły przeciętne recenzje, uplasowała się na 9. miejscu z kwotą 1,25 miliona dolarów w 1147 kinach.
Większość nagrodzonych Oscarem filmów była dostępna w ten weekend, ale zarobiły łącznie mniej niż 1 milion dolarów, podobnie jak wiele z nich, które radziły sobie dobrze na platformach domowych. Najlepszy był „Oppenheimer” (Universal), który zarobił 301 000 dolarów, ale jego średnia na kino wyniosła 443 dolarów.
Drugi weekend „Cabrini” (Anioł) reżysera „Dźwięku wolności” nie powtórzył uśpionego sukcesu wczesnego filmu, pomimo uzyskania wyniku A Cinemascore. Spadł o 61 procent i zajął piąte miejsce z kwotą 2,8 miliona dolarów.
Wśród nowych specjalistycznych premier najlepszy był „Exhuma” (Well Go USA) z Korei, który w trzech kinach zarobił 65 500 dolarów. W przyszłym tygodniu się rozszerzy. Obiecujące były dwa pojedyncze debiuty teatralne w Nowym Jorku. „Ryuichi Sakamoto: Opus” (Janus) zarobił 11 193 dolarów, a wznowienie gangsterskiego klasyka Claude’a Sauteta „Classe Tous Risques” (Rialto) – 9500 dolarów.
„Problemista” A24 kontynuowała powolną ekspansję, osiągając 235 000 dolarów w 61 kinach i dotychczas 690 000 dolarów.
10 najlepszych
1. Kung Fu Panda 4 (Uniwersalny) NOWOŚĆ – tydzień 2; Ostatni weekend #1
30 000 000 dolarów (-48%) w 4067 (+32) kinach; PTA (średnia na kino): 7376 dolarów; Łącznie: 107 740 000 dolarów
2 Wydma: część druga (Warner Bros.) Tydzień 3; Ostatni weekend #2
29 100 000 dolarów (-37%) w 3847 (-227) kinach; PTA: 7564 dolarów; Łącznie: 205 318 000 dolarów
3. Artur Król (Lionsgate) NOWOŚĆ – Cinemascore: A; Metakrytyczny: 55; Szac. budżet: 19 milionów dolarów
7 500 000 dolarów w 2960 kinach; PTA: 2498 dolarów; Łącznie: 7 500 000 dolarów
4. Wyimaginowane (Lionsgate) Tydzień 2; Ostatni weekend #3
5 600 000 dolarów (-44%) w 3118 (bez zmian) kinach; PTA: 1796 dolarów; Łącznie: 19 082 000 dolarów
5. Cabriniego (Anioł) Tydzień 2; Ostatni weekend #4
2 814 000 dolarów (-61%) w 2850 (+10) kinach; PTA: 987 dolarów; Łącznie: 13 003 000 dolarów
6. Miłość kłamie i krwawi (A24) Tydzień 2; W ostatni weekend #21
2 486 000 dolarów (+1549%) w 1362 (+1357) kinach; PTA: 1825 dolarów; Łącznie: 2 762 000 dolarów
7. Bob Marley: Jedna miłość (Najważniejsze) Tydzień 5; Ostatni weekend #5
2 300 000 dolarów (-44%) w 2272 (-492) kinach; PTA: 1012 dolarów; Łącznie: 93 365 000 dolarów
8. Jedno życie (Bleecker Street) NOWOŚĆ – Metacritic: 69
1 709 000 dolarów w 983 kinach; PTA: 1736 dolarów; Skumulowane: 1 709 000 dolarów
9. Amerykańskie Towarzystwo Magicznych Murzynów (Fokus) NOWOŚĆ – Metacritic: 54
1 250 000 dolarów w 1147 kinach; PTA: 1090 dolarów; Łącznie: 1 250 000 dolarów
10. Zwykłe anioły (Lionsgate) Tydzień 3; Ostatni weekend #3
1 000 000 dolarów (-50%) w 1753 (-570) kinach; PTA: 569 dolarów; Skumulowane: 18 073 000 dolarów
Inne tytuły specjalistyczne i wielokrotnie nagradzane
Filmy (limitowane, rozszerzenia limitowanych wydań, a także nagrody) są wymienione według tygodnia premiery, zaczynając od tych, które zostały otwarte w tym tygodniu; po pierwszych trzech tygodniach na liście znajdują się tylko filmy, które zarobiły ponad 5000 dolarów. Nagrano partytury Metacritic i pierwsze festiwale filmowe.
Ekshuma (WellGo USA) NOWOŚĆ
65 500 dolarów w 3 kinach; PTA: 21 833 dolarów
Chatka z przekąskami (Republika) NOWOŚĆ – Metacritic: 64
300 000 dolarów w 437 kinach; PTA: 686 dolarów
Ryuichi Sakamoto: Opus (Janus) NOWOŚĆ – Metacritic: 94; Festiwale obejmują: Wenecja, Nowy Jork 2023
11 293 dolarów w 1 kinie; PTA: 11 293 dolarów
Wspominając Gene’a Wildera (Kino Lorber) NOWOŚĆ – Festiwale obejmują: Newport Beach 2023
3007 dolarów w 1 kinie; PTA: 3007 dolarów
Klasyczne ryzyko (Rialto) PONOWNE WYDANIE
9500 dolarów w 1 kinie; PTA: 9500 dolarów
YOLO (Sony) Tydzień 2
305 000 dolarów w 200 (bez zmian) kinach; PTA: 1525 dolarów; Łącznie: 1 505 000 dolarów
Przypadkowy Teksańczyk (Atrakcje przydrożne) Tydzień 2 134
42 485 dolarów w kinach; PTA: 386 dolarów; Skumulowane: 246 438 dolarów
Problemista (A24) Tydzień 3
234 928 dolarów w 61 (+41) kinach; PTA: 3729 dolarów; Skumulowane: 690 934 dolarów
Idealne dni (Neon) Tydzień 5; także na VOD-ie
144 226 dolarów w 44 (-197) kinach; Skumulowane: 3 020 000 dolarów
Smak rzeczy (IFC) Tydzień 5
51 019 dolarów w 83 (-47) kinach; Skumulowane: 2 513 000 dolarów
Strefa Zainteresowań (A24) Tydzień 15; także na PVOD 534
127 311 dolarów w 212 (-322) kinach; Skumulowane: 8 377 000 dolarów
Biedactwa (Reflektor) Tydzień 14; także na PVOD i Hulu
221 000 dolarów w 840 (+140) kinach; Łącznie: 34 374 000 dolarów
Oppenheimera (Uniwersalny) Tydzień 34; także na VOD i Peacock
302 000 dolarów w 1323 (+681) kinach; Łącznie: 329 700 000 dolarów