Motoryzacja

Toyota patrzy na podwyżki cen, aby zrekompensować wyższe koszty i słabe zyski

  • 1 listopada, 2022
  • 5 min read
Toyota patrzy na podwyżki cen, aby zrekompensować wyższe koszty i słabe zyski


TOKYO – Toyota Motor, uderzona wyższymi kosztami, niedoborami mikroczipów i spadającymi zyskami, planuje podnieść ceny naklejek dla klientów z Europy i USA, aby złagodzić cios w dochody.

Kierownictwo ostrzegało przed zbliżającymi się korektami, twierdząc, że są one potrzebne, aby zrekompensować rosnące koszty nakładów, które spowodowały, że europejskie i północnoamerykańskie jednostki biznesowe japońskiego molocha zgłosiły straty operacyjne w ostatnim kwartale.

Najważniejsze pytanie brzmi: jak dużą podwyżkę klienci będą skłonni ponieść.

„Naprawdę łamiemy sobie głowę, próbując znaleźć odpowiedni poziom cen”, powiedział dyrektor ds. Komunikacji Jun Nagata podczas kwartalnego ogłoszenia wyników Toyoty we wtorek. „Zaczęliśmy w jak największym stopniu odzwierciedlać te wyższe ceny w pojeździe”.

Toyota walczyła o zaabsorbowanie światowego wzrostu kosztów przekraczającego 2 miliardy dolarów w okresie lipiec-wrzesień.

Toyota już podnosiła ceny zgodnie z rosnącymi kosztami materiałów i inflacją, ale kierownictwo stwierdziło, że prawdopodobnie potrzebne są bardziej agresywne działania lub częstsze podwyżki.

„Każdego roku zmieniamy ceny raz lub dwa razy w roku, a zwiększając częstotliwość zmian cen, chcielibyśmy odzwierciedlić te wyższe koszty” – powiedział Masahiro Yamamoto, dyrektor grupy księgowej. Powiedział, że lokalne podmioty stowarzyszone oceniają, jak poprawić naklejki.

Oczekiwania klienta

Kierownictwo powiedziało, że przepustowość do zwiększenia jest ograniczona oczekiwaniami klientów dotyczącymi niektórych modeli i segmentów, zwłaszcza długo sprzedających się tabliczek znamionowych, takich jak Camry czy Corolla. Na przykład w USA klienci oczekują, że Corolla będzie kosztować od 25 000 do 30 000 USD, powiedział Nagata.

Warto przeczytać!  Dlaczego globalny sektor motoryzacyjny stoi w obliczu krytycznego roku

„Chcielibyśmy zachować ogólny obraz pojazdu i stosunek ceny do ceny” – powiedział.

Toyota dokonuje przeglądu swoich cen po tym, jak odnotowała spadek zysku operacyjnego i zysku netto w drugim kwartale fiskalnym zakończonym 30 września, ponieważ przestoje w produkcji i gwałtownie rosnące koszty surowców pogorszyły wyniki. Firma obniżyła również prognozę produkcji na rok obrotowy.

Toyota spodziewa się teraz wyprodukować 9,2 miliona pojazdów w roku podatkowym kończącym się 31 marca 2023 r.

W zeszłym miesiącu Toyota zrezygnowała z pierwotnego celu wyprodukowania 9,7 miliona pojazdów, obwiniając trwający globalny niedobór półprzewodników. Od miesięcy Toyota uparcie trzymała się tego celu, nawet gdy wielokrotnie obniżała miesięczne plany w obliczu wstrząsów w globalnym łańcuchu dostaw.

Kierownictwo powiedziało, że najgorszy kryzys związany z mikroczipami już minął, ale pozostaje wiele niepewności.

„Już pokonaliśmy najgorsze” – powiedział Kazunari Kumakura, dyrektor grupy zakupowej.

Ale pewne wąskie gardła pozostają, zmuszając Toyotę do ograniczenia planu produkcji do 9,2 miliona.

„Spośród do 1000 półprzewodników używanych w pojeździe przynajmniej niektórych będzie brakować” – powiedział. „Rozmawiamy z dostawcami jeden po drugim, aby zidentyfikować ryzyko”.

Wciąż rekord

Niemniej jednak skorygowany w dół cel produkcyjny Toyoty nadal stanowi najwyższy w historii i duży skok w stosunku do obecnego rekordu 9,08 mln w roku finansowym zakończonym 31 marca 2017 r.

Warto przeczytać!  [Trends ] Aktualności Motory wzrostu rynku usług subskrypcji wraz z najlepszymi markami Amazon, Apple News, Automotive News – Glasgow West End Today

Zysk operacyjny spadł o 25 procent do 562,7 miliarda jenów (3,89 miliarda dolarów) w kwartale lipiec-wrzesień. Marża zysku operacyjnego Toyoty spadła do 6,1 procent, z solidnych 9,9 procent rok wcześniej.

Toyota poinformowała, że ​​dochód netto spadł o 32 procent do 434,2 miliarda jenów (3,00 miliarda dolarów), podczas gdy przychody wzrosły o 22 procent do 9,22 biliona jenów (63,8 miliarda dolarów), podniesione przez pomocne kursy wymiany walut.

Globalna sprzedaż wzrosła o 10 procent do 2,15 miliona pojazdów w ciągu trzech miesięcy. Skonsolidowana liczba obejmuje dostawy dla marek Lexus i Toyota, a także Daihatsu i Hino.

Światowa sprzedaż detaliczna wzrosła w tym kwartale o 4,7 procent do 2,63 miliona pojazdów.

Rosnące w zawrotnym tempie ceny surowców – spotęgowane spadkiem kursu jena japońskiego w stosunku do dolara amerykańskiego – pochłonęły kwartalny zysk operacyjny o 375,0 mld jenów (2,59 mld USD). To więcej niż zniweczyło nieoczekiwany zysk, jaki Toyota czerpała z korzystnych kursów walutowych.

Przywracanie siły

Europa spadła do 77,2 mld jenów (534,2 mln USD) regionalnej straty operacyjnej, cofając zysk. Europejskim wynikom zaszkodziły jednorazowe koszty zamknięcia fabryki Toyoty w Rosji.

W Ameryce Północnej wysokie koszty spowodowały, że regionalny biznes osiągnął stratę operacyjną w wysokości 24,9 mld jenów (172,3 mln USD), z zysku regionalnego w wysokości 178,0 mld jenów (1,23 mld USD) rok wcześniej.

Warto przeczytać!  Buick-GMC: Silny popyt i ulepszający inwentarz

„Jak przywrócić siłę, to coś, o czym teraz dyskutujemy” – powiedział Yamamoto.

Patrząc w przyszłość na bieżący rok podatkowy kończący się 31 marca 2023 r., Toyota obniżyła swoje prognozy sprzedaży. Oczekuje teraz, że skonsolidowana sprzedaż zakończy się na poziomie 8,8 mln, zamiast wcześniej przewidywanych 8,85 mln. Obniżyła również prognozę sprzedaży detalicznej o 300 000 sztuk do 10,4 miliona.

Cel sprzedaży detalicznej stanowi zaledwie skokowy wzrost w stosunku do 10,381 mln z poprzedniego roku i jest niewiele wyższy od rekordowego poziomu Toyoty, który wyniósł 10,6 mln pojazdów sprzedanych w roku podatkowym zakończonym w marcu 2019 r.

Pomimo pogarszającej się struktury kosztów i perspektyw sprzedaży jednostkowej Toyocie udało się utrzymać niezmienione perspektywy zysków, głównie dzięki spadającemu jenowi japońskiemu.

Osłabienie jena względem dolara zwiększa wartość repatriowanych do Japonii zarobków. Od 1 stycznia japońska waluta straciła 28 procent swojej wartości w stosunku do dolara.

Toyota spodziewa się spadku zysku operacyjnego o 20 procent do 2,40 biliona jenów (16,61 miliarda dolarów) w bieżącym roku podatkowym, podczas gdy dochód netto spadnie o 17 procent do 2,36 miliarda jenów (16,33 miliarda dolarów).


Źródło