Filmy

„X-Men ’97” łączy przeszłość i przyszłość X-Men

  • 21 marca, 2024
  • 7 min read
„X-Men ’97” łączy przeszłość i przyszłość X-Men


Seria 76 odcinków X-Men: serial animowany kończy się słodko-gorzką nutą. W finale serialu z 1997 r., „Dzień ukończenia szkoły”, profesor Charles Xavier prawie zostaje zabity przez Henry’ego Gyricha. Jego jedyną szansą na ocalenie jest odległa technologia obcych, więc opuszcza Ziemię i swoich ukochanych X-Menów, aby udać się w odległe zakątki kosmosu. Odcinek kończy się wzruszającym pożegnaniem Xaviera i jego uczniów (wraz z wieloletnim wrogiem Xaviera, Magneto), ale jest to także nagłe zakończenie historii, która miała jeszcze wiele do rozegrania. Los Xaviera pozostaje nierozwiązany, a jego marzenie o współistnieniu mutantów i ludzi pozostawia X-Menom urzeczywistnienie.

X-Men: TAS przekroczył już pierwotną datę ważności. Kultowy serial miał zakończyć się po 65 odcinkach, których kulminacją był czteroczęściowy wątek fabularny w czwartym sezonie, w którym powrócili najwięksi złoczyńcy serialu. Dobre oceny i uznanie krytyków zapewniły serialowi dodatkowy pas startowy, ale piąty i ostatni sezon odnotował zauważalny spadek jakości, ponieważ produkcję przejęły tańsze domy animacji z powodu ograniczeń budżetowych wynikających z bankructwa Marvel Entertainment. Już X-Men: TAS nadal utorował drogę aktorskim filmom 20th Century Fox X Men film z 2000 roku i następujący po nim boom na superbohaterskie hity. Bez udanej kreskówki z sobotniego poranka Marvel Cinematic Universe prawdopodobnie nigdy by nie istniało.

Ponad 25 lat od pierwszej emisji „Dzień ukończenia szkoły” w stacji Fox Kids X-Men ’97 pojawił się na Disney+, aby odebrać gdzie X-Men: TAS odpuścić. Pierwsze dwa odcinki nowego serialu animowanego miały swoją premierę w środę, a pozostała część 10-odcinkowego sezonu będzie emitowana według cotygodniowego harmonogramu. Stworzony przez Beau DeMayo, X-Men ’97 przedstawia wielu aktorów głosowych z oryginalnego serialu w tych samych lub nowych rolach, a także powrót trójki twórców – showrunnera Erica Lewalda, scenarzystki Julii Lewald i reżysera Larry’ego Houstona – jako konsultanci nowego pokolenia twórców, którzy dorastałem obserwując ich pracę. (Przede wszystkim DeMayo, który został zwolniony przez Marvel Studios na kilka tygodni przed premierą serialu z powodów, które nie zostały jeszcze ujawnione). Dzięki tej wykalkulowanej mieszaninie starych i nowych głosów, X-Men ’97 przywraca ducha X-Men: TAS jednocześnie nasycając go świeżymi pomysłami, które wprowadzą go w XXI wiek.

Premiera serialu „To Me, My X-Men” rozpoczyna się X-Men ’97delikatne połączenie napędzanej nostalgią obsługi fanów i charakterystycznej tożsamości, która może sama w sobie istnieć dla nowego pokolenia widzów. Minął rok od łzawego pożegnania Xaviera z X-Menami, a trwający konflikt między ludźmi a mutantami tylko się nasilił. Uznaje się, że Xavier nie żyje, Jean Gray i Cyclops spodziewają się dziecka, a ludzie przeciwni mutantom udoskonalają swoje metody, aby wyrównać szanse w wojnie ewolucyjnej. Premiera serialu ponownie przedstawia znanych antagonistów z X-Men: TAS tacy jak Przyjaciele Ludzkości, którzy zdobyli nową technologię do polowania na mutanty, a także uwięziony Gyrich, Bolivar Trask i jego roboty-Strażnicy, a na dodatek jeszcze jedna Master Mold. Co najważniejsze, Magneto pojawia się w szkole Xaviera w końcowych momentach „To Me, My X-Men”, aby ujawnić ostatnią wolę i testament Xaviera, w którym powierzył w ręce Magneto swoją szkołę, swoją fortunę, a nawet swój bohaterski zespół .

Oprócz zaktualizowanej wersji kultowego wstępu i piosenki przewodniej oryginalnego programu, od razu rzuca się w oczy X-Men ’97nowy styl animacji. Kontynuacja serii zachowuje wiele elementów wyglądu i stylu świata oraz projektów postaci z oryginału, ale nowa animacja wyróżnia się imponującymi sekwencjami akcji, które są bardziej dynamiczne i płynne niż ich poprzedniczki. Część tej poprawy wynika z postępu w technologii animacji, który nastąpił od ponad 30 lat X-Men: TAS którego premiera odbyła się w 1992 r., bardziej integralnym powodem jest to, że produkcja nowej serii nie ograniczała się do napiętych budżetów i terminów, jakie X-Men: TAS musiał pokonać. Jak niedawno powiedział Houston Różnorodność: ​​„Kiedy robiliśmy nasz występ, zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, za pieniądze, które mieliśmy. Ale w tym obecnym programie mają pieniądze Disneya. Pieniądze Disneya sprawiają, że rzeczy są naprawdę dobre.

W pierwszych dwóch odcinkach pt. X-Men ’97 wprowadza także innowacje, wykorzystując znane umiejętności X-Men w kreatywny i odświeżający sposób. Cyklop wykorzystuje siłę swoich wybuchów optycznych, aby zmienić swój pęd, pozwalając mu przesuwać całe ciało, aby uniknąć wrogów lub przygotować się na upadki z dużych wysokości. Zdolność Storm do kontrolowania pogody jest pokazana na ekranie wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej, ukazując jej niemal nieograniczony potencjał jako jednej z najpotężniejszych mutantów na planecie. (I nadal w dramatyczny sposób opowiada z wyprzedzeniem wszystkie swoje ruchy). Morph płynnie przekształca się w połowie walki w różnych bohaterów i złoczyńców, w tym Bloba, Kolosa i Psylocke, tworząc połączenie przyjemnej dla publiczności obsługi fanów i praktyczności. Gambit ładuje adamantiumowe szpony Wolverine’a swoją energią kinetyczną, tworząc inspirującą i niszczycielską kombinację.

Dzięki uprzejmości Marvel Animation

Są też postacie, które są nowe w serialu, takie jak Roberto da Costa (znany również jako Sunspot), którego wprowadzenie do X-Men jest analogiczne do doświadczeń Jubilee w X-Men: TAS: Oboje są zbuntowanymi, ale niepewnymi nastolatkami, którzy wciąż odkrywają naturę swoich mocy. Jest też mały Nathan Summers, którego narodziny w drugim odcinku „Rozpoczyna się wyzwolenie mutantów” rozpoczynają jego ewolucję w podróżującego w czasie mutanta Cable’a, który był powracającą postacią w oryginalnej serii (i którego w aktorskim filmie Foxa wcielił się Josh Brolin Deadpool 2).

Za wszystko, co nowe i odmienne w X-Men ’97, seria zapowiada się na silne odrodzenie, w dużej mierze dzięki temu, jak ściśle podąża za podręcznikiem swoich poprzedników. Według Różnorodność, reżyser Jake Castorena wykorzystał w procesie produkcyjnym niektóre oryginalne scenorysy Houston, dzięki czemu nowy serial mógł zawierać sceny, które zostały wcześniej wycięte. I, co najważniejsze, X-Men ’97 podąża tym samym modelem adaptowania – a czasem udoskonalania – fabuł i projektów postaci z komiksów, czerpiąc z dziesięcioleci nowego materiału źródłowego. „Mutant Liberation Begins” luźno adaptuje wątek fabularny „Próby Magneto”. Niesamowici X-Men NIE. 200, nawet zapożyczając fioletowy krój bez rękawów Magneto i działa w punktach fabularnych z wcześniejszych komiksów, które wprowadziły utratę mocy Storma. Gdy drugi odcinek się kończy, zmartwiony sobowtór Jean Grey pojawia się na progu X-Mansion, sygnalizując początek kolejnego słynnego wątku, który ma złowrogie konsekwencje dla nadchodzących odcinków.

Biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką X-Men: TAS odegrał rolę zmieniającą reguły gry dla Marvela w czasie, gdy firma borykała się z problemami finansowymi, a superbohaterowie wciąż byli spychani na margines kultury popularnej, X-Men ’97 nigdy nie będzie w stanie dorównać ogromnemu wpływowi swojego poprzednika. Ale nowa seria nie musi. Przez pierwsze dwa odcinki pt. X-Men ’97 okazał się więcej niż godny kontynuowania niedokończonej historii oryginalnej serii i opierania się na jej dziedzictwie w epoce wszechobecności superbohaterów. Marvel Studios przygotowuje się do ponownego ożywienia X-Men na dużym ekranie we wcieleniu MCU i mądrze podąża ścieżką sukcesu, którą podążała stacja Fox, gdy po raz pierwszy zwiększyła popularność Xavier’s School for Gifted Youngsters. W swojej piaskownicy poza Świętą Oś Czasu MCU, X-Men ’97 oddaje cześć przeszłości legendarnego zespołu superbohaterów, jednocześnie robiąc miejsce na jego przyszłość.


Źródło

Warto przeczytać!  Recenzja „Dżentelmena w Moskwie” – Ewan McGregor bez wysiłku czaruje ze złoconej klatki