Polska

Alstom przeprowadza pierwsze w Polsce badania laboratoryjne kompatybilności systemu ETCS (ESC).

  • 13 marca, 2024
  • 4 min read
Alstom przeprowadza pierwsze w Polsce badania laboratoryjne kompatybilności systemu ETCS (ESC).


Proces przygotowania referencyjnego środowiska testowego ESC trwał ponad rok i składał się z wielu etapów, od koncepcji po dostosowanie środowiska symulacyjnego i narzędzi, których zwieńczeniem było uzyskanie niezależnej opinii potwierdzającej wiarygodność środowiska. Dokładność wyników testów została również potwierdzona przez niezależną jednostkę certyfikującą, Centrum Certyfikacji Transportu (OCT).

„Przeprowadzenie pierwszych w Polsce badań ESC w warunkach laboratoryjnych stanowi istotny krok milowy w doskonaleniu certyfikacji nowych pojazdów wyposażonych w technologię ERTMS. Wychodzi także naprzeciw oczekiwaniom Zarządu Transportu Kolejowego, który opowiada się za takimi badaniami, a także wychodzi naprzeciw potrzebom naszych partnerów, klientów i całej branży”, – deklaruje Adam Juretko, ł Dyrektor Zarządzający katowickiego zakładu Alstom w Polsce.

Dodaje: „Wykorzystanie laboratorium Alstom do testów ESC niesie ze sobą wiele korzyści, w tym znacznie większą dostępność środowiska testowego w porównaniu z rzeczywistą główną linią kolejową, powtarzalność scenariuszy i możliwość szczegółowej analizy zachowania systemu. Dla zarządców infrastruktury i przewoźników ta metoda badania pozwala uniknąć dodatkowych zakłóceń w planowanym ruchu pociągów. Planujemy dalszy rozwój naszego centrum ESC poprzez adaptację środowisko testowe dla nowych typów systemów pokładowych ETCS.”

Warto przeczytać!  Pochodzący z Cedar Rapids Phil Richmond goni za marzeniami o zawodowym baseballu w Polsce

Zespół pod kierunkiem mgr Anety Pogorzelskiej-Szcześniak. inż., brał udział w obserwacji przygotowania środowiska laboratoryjnego, konfiguracji testowej oraz analizie pracy wszystkich elementów złożonej konfiguracji testowej we współpracy z zespołem laboratoryjnym. Wnioski z obserwacji dostarczyły wystarczających dowodów potwierdzających prawidłowość pracy stanowiska badawczego, co znalazło odzwierciedlenie w niezależnej opinii potwierdzającej wiarygodność ośrodka badawczego ESC.

„OCT funkcjonuje jako jednostka certyfikująca od 9 lat, w oparciu o 30 lat badań w zakresie komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Przez cały ten okres modelowanie i symulacja ruchu kolejowego procesy były częścią naszych prac badawczo-rozwojowych. Bogate doświadczenie pozwala nam świadomie podchodzić do rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają łączenie elementów rzeczywistych systemów z niezbędną infrastrukturą symulacyjną, pozwalającą na przeniesienie procesów ruchowych do laboratorium” – wyjaśnia dr inż. Andrzej Kochan, kierownik ds. Dyrektor Centrum Certyfikacji Transportu na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej.

Dodaje: „Współpraca z laboratorium Alstom w Katowicach, które pełni funkcję centrum testowego ESC, daje możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie cyfrowego mapowania rzeczywistych systemów. Praca ta wpisuje się w badania naszego zespołu nad cyfrowym bliźniakiem ETCS i szerzej nad procesem cyfryzacji kolei. Doświadczenia ubiegłoroczne pokazały, że badania symulacyjne, w tym badania ESC, są techniką znacząco zwiększającą możliwości poznawcze złożonych systemów, do których niewątpliwie zalicza się ETCS.”

Warto przeczytać!  Polski prezydent ułaskawia funkcjonariuszy antykorupcyjnych skazanych wraz z politykami PiS za nadużycie władzy

Doświadczenie Alstomu na polskim rynku obejmuje m.in. pierwsze wdrożenie systemu ERTMS poziom 2, budowę systemu ERTMS L2 na 10 liniach kolejowych PKP PLK, budowę centrum sterowania dla Metra Warszawskiego, budowę 30 scentralizowanych ruchu kolejowego systemów sterowania (CTC), wyposażenie ponad 200 stacji w komputerowe systemy zależności oraz modernizację ponad 1700 systemów sygnalizacji przejazdowej.

* Zgodność systemu ETCS

Alstom™, Traxx™ i Onvia™ są znakami towarowymi Grupy Alstom.

Centrum Certyfikacji Transportu (OCT) jest jednostką certyfikującą posiadającą kompetencje do oceny podsystemu sterowania zarówno w zakresie urządzeń pokładowych, jak i przytorowych. Do jego kompetencji należy certyfikacja typu i zgodności wszystkich urządzeń podsystemu sterowania. PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce, również uznała kompetencje OCT poprzez umowę na koordynację testów ESC/RSC dla swojej sieci.


Źródło