Rozrywka

Dla „Napoleona”: Dokończenie kapeluszy

  • 21 listopada, 2023
  • 5 min read
Dla „Napoleona”: Dokończenie kapeluszy


Kiedy projektant kostiumów David Crossman, który specjalizuje się w strojach wojskowych, po raz pierwszy dowiedział się, że będzie pracował nad „Napoleonem” (w kinach od środy), eposem Ridleya Scotta z Joaquinem Phoenixem w roli głównej, wpadł w „mini panikę” z powodu kapeluszy. Nie oznaczało to, że musiał odtworzyć słynne nakrycie głowy Napoleona Bonaparte, za które kolekcjonerzy drogo płacą (jedno właśnie sprzedano za 2,1 miliona dolarów). Chodziło o to, że będzie to robił z pewnymi ograniczeniami. Phoenix jest weganinem i nie nosi żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, co oznaczało, że Crossman nie mógł używać filcu wełnianego. „Od razu poczułem, że będzie problem z tym, z czego zrobić kultowy kapelusz, ponieważ wszystko będzie dotyczyć kapelusza” – powiedział Crossman podczas rozmowy wideo.

Na szczęście znaleźli rozwiązanie: tkaninę z kory drzewa pochodzącego z Ugandy, która okazała się mieć idealną fakturę do postawionego zadania. „Pomyślałem: «Och, dobrze, że wyszliśmy z kłopotów»” – dodał Crossman. „Tak bardzo się martwiłem, że to będzie jakiś syntetyczny poliester. Ale tak naprawdę dało nam to również mnóstwo pięknej tekstury powierzchni kapelusza”.

Gdy Crossman pokona tę przeszkodę, można będzie rozpocząć pracę. Do celów badawczych Crossman szukał oryginałów. Badał przedmioty z kolekcji prywatnej, a także przykłady prawdziwych kapeluszy napoleońskich w Musée de l’Armée w Paryżu. Kapelusze Feniksa mogły być zbudowane z kory, ale były zgodne z rozmiarem.

Warto przeczytać!  Wiadomości o strajku aktorów SAG: gwiazda sukcesji Brian Cox mówi, że strajk w Hollywood może stać się „bardzo nieprzyjemny”

W trakcie filmu Phoenix przywdziewa serię dwurożców różnej wielkości i bogactwa, przechodząc od początkującego oficera do słynnego cesarza. Crossman powiedział, że istnieją trzy kluczowe wersje tej postaci, które były wielokrotnie odtwarzane, a także wspaniały wybór kapeluszy dla różnych generałów, sojuszników i wrogów. Tutaj Crossman omawia kilka kluczowych wyglądów.

W filmie, tuż przed przypuszczeniem przez Napoleona ataku na siły brytyjskie pod Tulonem na południu Francji w 1793 roku, odwraca kapelusz na bok. Chociaż tradycyjnie dwurożce noszono twarzą do przodu, Napoleon spopularyzował noszenie ich w ten sposób. Zmiana następuje w małej chwili, tuż przed kluczowym zwycięstwem, które oznacza ewolucję Napoleona i jego osobisty styl. Był to także wybór aktorski. „To była decyzja Joaquina, ponieważ wiedział, że tak się musi stać” – powiedział Crossman.

Ten zwykły kapelusz nosi jako młody, niesprawdzony oficer z Korsyki. „Dzięki temu nie ma kłopotów na ulicach Paryża, ma małą, rewolucyjną trójkolorową kokardę, dzięki czemu wiadomo, po której stronie stoi” – powiedział Crossman. Chociaż niektórzy rangą Napoleona nosiliby wówczas pióra w kapeluszach, Crossman wyjaśnił, że zdecydował się zachować prostotę. „Wtapiał się w tło, obserwował rozwój rewolucji i szukał swojej szansy” – powiedział Crossman.

Być może najbardziej rzucającym się w oczy kapeluszem, jaki ma Napoleon, jest ten, który nosi w czasie filmu, gdy jest generałem – w czasie, który zbiega się z jego spotkaniem i zabieganiem o względy Joséphine (Vanessa Kirby) – a także gdy jest Pierwszym Konsulem. Detale w złotym rondzie nawiązują wyglądem do obrazu Jacques’a-Louisa Davida „Bonaparte przekraczający Alpy”, przedstawiającego go okrakiem na stojącym koniu.

Warto przeczytać!  „Dyplomata” zdetronizowany na liście 10 najlepszych Netflix przez nowy program

Ale nawet za pomocą tego efektownego nakrycia głowy Crossman chciał ukazać mężczyznę w trudnej sytuacji. „Był taki okres, w którym Napoleon spotykał Józefinę [at the Survivors Ball], miał już wtedy tak mało szczęścia, że ​​po prostu skończyły mu się pieniądze, więc nie chciałem ubierać go z tego powodu w haftowany mundur” – powiedział Crossman, „więc ma znacznie prostszy mundur, tylko ze złotymi dodatkami przycinać.” Dodał, że mundur oparł na znalezionej rycinie. „Przypuszczam więc, że najbardziej ostentacyjną rzeczą w nim jest kapelusz, który Joaquin był zdecydowany nosić przez cały czas”.

Tak, zauważysz, że Phoenix często zakrywa głowę w pomieszczeniach zamkniętych. „Nie dla efektu komicznego, dla jakiegoś efektu, po prostu lubił trzymać to w środku w pewnych sytuacjach” – powiedział Crossman. W miarę jak Napoleon zyskiwał coraz większą pozycję, jego mundur stał się bardziej wyszukany, aby dopasować się do złoconego charakteru jego kapelusza z haftem.

Do czasu, gdy Napoleon zostaje cesarzem, włączając w to kluczową sekwencję bitwy pod Austerlitz, nosi duży, ale stosunkowo pozbawiony ozdób dwurożec. „To kapelusz, który mu się podobał” – powiedział Crossman. „Robił kilka sztuk rocznie i kazał je odświeżyć. Zawsze wysyłano mu nowe kapelusze. Dlatego dzisiaj istnieje tak wiele kapeluszy napoleońskich.”

Warto przeczytać!  Recenzja „Velmy”: Mindy Kaling i firma próbują wydoić śmiech dorosłych z dni przed psem „Scooby-Doo” w HBO Max

Na podstawie badań Crossmana w muzeum odkrył, że po koronacji Napoleona na cesarza jego kapelusze stawały się coraz większe, w miarę jak zyskiwał na sile politycznej. „Widziałem wiele bardzo ładnych wersji Napoleona, w tym „Billa i Teda”, ale nigdy nie widziałem tak dużego kapelusza” – powiedział Crossman, „więc to był pierwszy, który zrobiliśmy”.

Choć kapelusz Napoleona pozostał prosty za jego czasów jako cesarza, aktorzy grający jego generałów i marszałków, jak Ben Miles w roli Armanda-Augustina-Louisa de Caulaincourta, mają upierzenie białe lub czarne, w zależności od rangi. Oprócz piór te dwurożce mają również złote detale.

I znowu Crossman chciał, żeby były duże. Powiedział, że zwykle podczas produkcji aktorzy i reżyserzy proszą o zmniejszenie rozmiaru kapeluszy z historycznie dokładnych proporcji do tego, co ich zdaniem wygląda bardziej atrakcyjnie. Ale tak nie było w przypadku „Napoleona”. „Spodziewałem się więcej problemów z kapeluszem podczas kręcenia filmu” – powiedział Crossman, „ponieważ pojawia się próżność. Ale nic takiego nie napotkaliśmy, co było świetne”.


Źródło