Polska

Nastolatki z Florydy przylatują do Polski — General Aviation News

  • 9 maja, 2024
  • 5 min read
Nastolatki z Florydy przylatują do Polski — General Aviation News


To pierwszy raz, kiedy drużyna amerykańska bierze udział w Szybowcowych Mistrzostwach Świata Juniorów FAI.

Po wielu letnich wycieczkach do EAA AirVenture Oshkosh w Wisconsin członkowie Lakeland Aero Club wybierają bardziej odległy cel — Ostrów w Polsce.

Klub latający dla nastolatków, będący częścią Aerospace Center for Excellence na terenie kampusu SUN 'n FUN na międzynarodowym lotnisku Lakeland Linder (KLAL) na Florydzie, przygotowuje się do przejścia do historii jako pierwsza w historii amerykańska drużyna szybowcowa ze szkoły średniej, która weźmie udział w zawodach FAI Mistrzostwa Świata Juniorów w Szybownictwie.

Podczas zawodów, które odbędą się w dniach 13–27 lipca 2024 r., nastolatki z Florydy będą rywalizować z innymi pilotami szybowcowymi z różnych krajów, w tym z Francji, Austrii, Belgii, Włoch, Czech i nie tylko.

Mając na celu zbiórkę 20 000 dolarów, nastolatki skorzystały z okazji podczas targów SUN 'n FUN Aerospace Expo w 2024 r., aby zorganizować zbiórkę pieniędzy, która obejmowała loterię.

Według Mike’a „Mr. Z” Zidziunas, dyrektor Aeroklubu Lakeland.

Dodał, że zespół wypożyczy szybowce na potrzeby zawodów, ponieważ wysyłka szybowców za granicę jest kosztowna i stanowi wyzwanie logistyczne.

W wycieczce wezmą udział dorośli Zidziunas i Eric Tellmann oraz studenci Steven Tellmann, Qwest Hipps, Kenny Turbeville, Matthew Turbeville i Dallas Hurd. Kapitanem i pilotem drużyny jest Steven Tellmann. Hipps jest współkapitanem i będzie służył na ziemi / w ekipie ratunkowej wraz z Kennym Turbevillem, Matthew Turbevillem i Dallasem Hurdem. Eric Tellmann jest instruktorem szybowcowym, ATP i ojcem Stevena Tellmanna.

Warto przeczytać!  Polska zbuduje fortyfikacje obronne na wschodniej granicy
W skład zespołu Lakeland Aero Club Soaring wchodzą Qwest Hipps, Steven Tellmann, Kenny Turbeville, Matthew Turbeville i Dallas Hurd. (Zdjęcie dzięki uprzejmości Lakeland Aero Club)

Hipps (16 l.), nowy członek klubu, rozpoczął swoją przygodę z lotnictwem wiele lat temu, podróżując z ojcem do Melbourne w Australii podczas jego pierwszej podróży zagranicznej.

„Podczas lotu miałem okazję spotkać się z pilotem i zajrzeć do kokpitu” – wspomina. „Powiedziałem, że to jest to, co chcę robić. I od tamtej pory nigdy o tym nie myślałem”.

Nikt inny w jego rodzinie nie zajmuje się lotnictwem. Przyjaciel jego ojca uczęszczał do Central Florida Aerospace Academy – szkoły średniej na KLAL – i pomógł Hippsowi przenieść się do szkoły. Od razu dołączył do Aeroklubu Lakeland.

„Eric Tellman spotkał się ze mną pierwszego dnia, kiedy tu byłem, kiedy pracowałem przy jednym z samolotów, szlifując skrzydło, a następnego dnia Mike wezwał mnie do swojego biura” – wspomina. „Myślałem, że mam kłopoty, ale Mike załatwił mi stypendium szybowcowe. Nawet nie wiedziałem, co to jest szybownictwo. Powiedziałem „tak, oczywiście”, bo dlaczego nie miałbym chcieć stypendium? W następny weekend zabrali mnie do Tampa Bay Soaring Society na lotnisku Zephyrhills (KZPH) i odbyłem mój pierwszy lot szybowcem z Erikiem. Od tamtej pory po prostu to uwielbiam. Od razu rozpocząłem trening. Pojechałem solo w moje 16. urodziny, a jazdę próbną odbyłem w styczniu 2024 r.”.

Warto przeczytać!  Rozłam w handlu rolnymi stawia unijne aspiracje Ukrainy w zawieszeniu – POLITICO

Zaledwie dwa tygodnie przed SUN 'n FUN 2024 zdobył srebrną odznakę, która wymaga wystrzelenia szybowca na wysokość 2000 stóp i pozostania w powietrzu przez pięć godzin.

„Dotarłem na wysokość około 400 metrów (wysokość wzorcowa wynosi 1200 metrów) i już miałem to zakończyć, zejść na dół, wylądować i spróbować jeszcze raz, ale dostałem plus sześć temperatur termicznych. To bardzo dobrze. Wspiąłem się na wysokość około 4000 stóp i to był mój najlepszy czas w ciągu dnia. Od tego czasu nigdy nie zeszłem poniżej 4000 stóp. Kilkakrotnie docierałem do podstawy chmur. Było to około 6500 stóp, więc przez cały lot pozostawałem u podstawy chmur”.

„Miałem przy sobie telefon, ale rozładował się” – powiedział. „I nie mogli mnie wyśledzić. Mam Oudie, ale nie mieliśmy go skonfigurowanego. Myśleli, że gdzieś wylądowałem, telefon mi padł i nie mogli mnie znaleźć. W końcu zadzwonili do mojego taty. Moi rodzice trochę się przestraszyli. Kiedy wylądowałem, mój instruktor był na mnie trochę zły, ale jednocześnie był szczęśliwy.”

Warto przeczytać!  Prezydent RP Andrzej Duda wygłosi specjalne przemówienie podczas Kanadyjskiej Konwencji Wodorowej

Oudie to komputer pokładowy wielkości telefonu komórkowego, przeznaczony dla pilotów szybowcowych.

W czerwcu Steven Tellmann i Hipps wezmą udział w regionalnych zawodach szybowcowych w Cordele w stanie Georgia. Będzie to pierwszy solowy konkurs Hippsa.

Młody pilot poleca latanie na szybowcach, bo „to naprawdę tani sposób na naukę latania”.

„Holowanie kosztuje od 60 do 2000 stóp” – powiedział. „Możesz na tym zyskać około pięciu godzin, więc cały ten czas szybowania wlicza się do całkowitej sumy. Jeśli pracujesz nad swoim ATP, to wszystko wlicza się do Twoich 1500 godzin. Można też samodzielnie latać na szybowcu w wieku 14 lat. A uprawnienia kontrolne można uzyskać w wieku 16 lat. Jeśli więc ktoś jest młodszy i chce zostać pilotem, ale nie może jeszcze rozpocząć pracy na samolotach z napędem, to ja powiedziałbym, że najlepszym rozwiązaniem jest zainteresowanie szybownictwem. To ustawi ich na całe życie.”

Członkowie Aeroklubu Lakeland sprzedają kubki, naszywki i pączki, aby zebrać pieniądze na wyjazd do Polski. (Zdjęcie: Joni M. Fisher)

Podczas gdy członkowie podniebnej drużyny Lakeland Aeroklubu przygotowują się do podróży do Polski, pobrali na swoje telefony obcojęzyczną aplikację Duolingo, aby przed podróżą nauczyć się podstaw języka polskiego.

Milego latania. (Miłego latania!)

Więcej informacji: LakelandAeroClub.org


Źródło