Podróże

Stewardessy American Airlines proszą o pozwolenie na strajk w związku ze zbliżającym się szczytem wakacyjnych podróży

  • 20 listopada, 2023
  • 6 min read
Stewardessy American Airlines proszą o pozwolenie na strajk w związku ze zbliżającym się szczytem wakacyjnych podróży


Stewardesy linii American Airlines proszą urzędników federalnych o prawo do strajku, być może przed końcem gorączki podróżniczej w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, ale firma American stwierdziła, że ​​„nie ma możliwości” strajku w czasie wakacji.

Liderzy związku zawodowego stewardów mówią, że są sfrustrowani brakiem postępów w negocjacjach w sprawie nowej umowy dla pracowników, którzy nie widzieli podwyżek od 2019 roku.

Stowarzyszenie Zawodowych Stewardów zwróciło się w poniedziałek do Krajowej Rady Mediacyjnej z petycją o ogłoszenie impasu w negocjacjach i wydanie związkowi pozwolenia na strajk po 30-dniowym „okresie karencji”.

Tymczasem piloci z Southwest otworzyli w tym tygodniu „centrum uderzeniowe” w Dallas. Urzędnicy Stowarzyszenia Pilotów Southwest Airlines twierdzą, że oni również zwrócą się o prawo do strajku, jeśli w ciągu najbliższych kilku dni nie podpiszą umowy z linią lotniczą.

Cyfrowy zegar na ścianie w siedzibie związku pilotów wskazywał potencjalny strajk zaplanowany na 29 grudnia.

Nie jest jednak pewne, czy któryś ze związków podejmie strajk. Prawo federalne bardzo utrudnia pracownikom linii lotniczych odejście z pracy, a przewoźnikom blokowanie pracowników.


Liczba incydentów lotniczych z udziałem niesfornych pasażerów wciąż jest wyższa niż przed pandemią

Strajki i lokauty są legalne tylko wtedy, gdy mediatorzy federalni zdecydują się na rzadki krok i oświadczą, że negocjacje znalazły się w impasie i że którakolwiek ze stron może uciec się do „samopomocy”. Nawet wtedy prezydent lub Kongres może zablokować strajk, który mógłby zaszkodzić gospodarce.

Ostatni strajk amerykańskiego związku linii lotniczych miał miejsce w 2010 roku i dotyczył pilotów Spirit Airlines.

American kwestionuje twierdzenie związku stewardów, że negocjacje utknęły w martwym punkcie. W oświadczeniu linia lotnicza stwierdziła, że ​​od miesięcy oferuje związkowi „wiodącą w branży propozycję gospodarczą”, a prace nad innymi elementami umowy trwają.

Linie lotnicze z siedzibą w Fort Worth oświadczyły, że są gotowe kontynuować współpracę ze związkiem zawodowym i Krajową Radą Mediacyjną w celu osiągnięcia porozumienia.

Amerykanin dodał, że „nie ma możliwości” strajku w Święto Dziękczynienia ani w grudniowe święta.

Związek stewardów prosi American o natychmiastowe podwyżki o 35%, a następnie coroczne podwyżki o 6% w ramach 3-letniej umowy. American oferuje 11% z góry, ale twierdzi, że będzie to 18%, włączając wyższe wynagrodzenie w czasie wchodzenia pasażerów na pokład samolotów, po którym następuje roczna podwyżka o 2%. Związek chce także większych składek na 401(k) i wydłużonego czasu odpoczynku.

Piloci AA wygrywają podwyżki

piloci amerykańscy niedawno wygrał podwyżki ponad 40% w ciągu czterech lat.

„Zdecydowanie nie odczuwamy tutaj żadnej równości” – powiedział Erik Harris, skarbnik związku zawodowego stewardów. „Jak to się stało, że piloci dostali swoją ofertę, a my nie?”

Związki zawodowe pilotów zajmują szczególnie silną pozycję ze względu na niedobory, które są najbardziej odczuwalne u mniejszych przewoźników. Piloci w American odrzucili ofertę w listopadzie ubiegłego roku. Pod koniec lipca osiągnęli kolejne porozumienie, które zostało ponownie renegocjowane, aby zapewnić lepszą ofertę dla pilotów w United Airlines. Piloci Delta Air Lines również otrzymali w tym roku duże podwyżki.

Ze względu na negocjacje wzorcowe piloci Southwest prawdopodobnie otrzymają podwyżki podobne do tych zatwierdzonych dla pilotów American Airlines. Związek zawodowy w Southwest żąda nieco wyższego wynagrodzenia niż piloci Boeinga 737 w innych liniach lotniczych, argumentując, że Southwest korzysta ze swoich samolotów – i pilotów – średnio dłużej dziennie.


Podróże na Święto Dziękczynienia ustanawiają nowe rekordy — oto jak sprawić, by wszystko przebiegło sprawnie

Piloci z południowego zachodu gotowi podążać za nimi

Główną przeszkodą w Southwest jest harmonogram pilotażowy. Związek chce, aby Southwest płacił pilotom premię za obsługę lotów, na których brakuje załogi, zamiast zatrudniać na te loty pilotów znajdujących się w rezerwie lub wstrzymanych.

Związek pilotów Southwest już raz w tym roku próbował uzyskać pozwolenie na strajk, ale zakończył się niepowodzeniem. W czerwcu związek zwrócił się do urzędników federalnych o zwolnienie grupy z mediacji, ale mediatorzy odmówili. Kolejna sesja negocjacyjna zaplanowana jest na ostatni tydzień listopada, ale nie później.

„Nikt tutaj nie chce strajkować” – powiedział Tom Nekouei, drugi wiceprzewodniczący związku, „ale albo potrzebujemy porozumienia do 30 stycznia, albo musimy pójść tą ścieżką”.

Związki zawodowe linii lotniczych korzystają z dźwigni, aby uzyskać duże podwyżki, ponieważ boom w branży turystycznej zwiększa przychody linii lotniczych. Amerykanin mieszkający w Teksasie zarobił w samym drugim kwartale 1,3 miliarda dolarów, dzięki wysokiej sprzedaży biletów, rekordowym przychodom i spadkowi cen paliwa do silników odrzutowych.

Southwest z siedzibą w Dallas wydał oświadczenie, w którym stwierdził, że negocjacje trwają i zakończy się sukcesem kontraktu, „który nagradza naszych pilotów i zapewnia im konkurencyjność w branży”.

Liderzy zarówno amerykańskich stewardów, jak i pilotów z Southwest twierdzą, że zachęcają ich postępy poczynione w tym roku przez inne związki zawodowe.

Organizacja United Auto Workers zdobyła nowe, bogate kontrakty po sześciotygodniowym strajku, a scenarzyści i aktorzy filmowi i telewizyjni otrzymali lepsze wynagrodzenie za przesyłanie strumieniowe treści oraz inne ustępstwa po strajkach, które paraliżowały Hollywood przez miesiące. Kierowcy wywalczyli ogromne podwyżki dla ponad 300 000 pracowników United Parcel Service, grożąc strajkiem. Organizowanie się związków zawodowych rośnie.

W czwartek kilkudziesięciu stewardów American Airlines pikietowało wzdłuż arterii przed siedzibą firmy w Teksasie, niektórzy z nich mieli transparenty z napisem „Gotowi do strajku”. Kierowcy wszelkiego rodzaju pojazdów, od sedanów po wozidła żwiru, trąbili w ramach wsparcia.

„To daje mi nadzieję” – powiedział Harris, urzędnik związkowy, „ale także to, co dzieje się w branży porodowej na całym świecie, napawa nas wszystkich nadzieją”.


Źródło

Warto przeczytać!  Podróże: 3 miejsca, które warto odwiedzić tej wiosny