Marquez zdobywa swoje pierwsze pole position w MotoGP Ducati w Jerez
aż do Ligi Wyścigów Autonomicznych w Abu Zabi
Marc Marquez zapewnił sobie pierwsze pole position w swojej karierze jako kierowca Ducati MotoGP podczas mokrej sesji kwalifikacyjnej do Grand Prix Hiszpanii.
Sześciokrotny mistrz MotoGP prowadził już na mokrej nawierzchni 30-minutową sesję przedkwalifikacyjną przed kwalifikacjami i wydawał się zdecydowanym faworytem do pole position.
Jednak w końcówce Q2 Marquez wskoczył na szczyt z czasem 1:46,773 s (okrążenie ze stratą około 11 sekund do tempa na suchej nawierzchni) i w końcówce Q2 Marquez złapał ważny moment w pierwszym zakręcie, który wyglądał, jakby miał udaremnić jego starania o pole position zarówno jego, jak i Gresiniego.
Stało się tak, ponieważ nie tylko skreśliło to jego ówczesne okrążenie, ale także pogorszyło jego wyczucie czasu – ponieważ będąc na dobrej drodze do rozpoczęcia swoich ostatnich chwil przed flagą w szachownicę, nie był teraz w stanie dotrzeć na czas do pchnij ponownie.
A mimo to i tak okazał się poza zasięgiem rywali.
Jego najbliższym przeciwnikiem był inny zawodnik Ducati GP23, Marco Bezzecchi, tracący 0,271 s, ale jego próba zdetronizowania Marqueza w ostatniej sekundzie zakończyła się niepowodzeniem, gdy ten wpadł na żwir.
Lider mistrzostw Jorge Martin (Pramac) na swoim Desmosedici w specyfikacji na rok 2024 zajął pierwsze miejsce w pierwszym rzędzie Ducati.
Brad Binder z KTM uratował czwarte miejsce na starcie po walce w Q1, a za nim uplasował się kolega z zespołu Bezzecchiego VR46 Fabio Di Giannantonio oraz kolega i brat Marqueza Gresini, Alex Marquez.
Trzej koledzy Martina z GP24 umieścili się w trzecim rzędzie: Pecco Bagnaia, czołowy absolwent Q1, Franco Morbidelli i Enea Bastianini, co dało im osiem Ducati w pierwszej dziewiątce.
Wypadek przeszkodził Pedro Acosta w Q2, który zadowolił się 10. miejscem, przed dwoma Apriliami: Maverickem Vinalesem i Aleixem Espargaro, którzy po prostu mieli problemy z tempem w tych warunkach.
Ostatni wysiłek kierowcy LCR w Q1, Johanna Zarco, który zapewnił Hondzie pierwszy w tym sezonie występ w Q2, nie był zadowalający, ale Francuz przynajmniej powtórzył najlepszy wynik sesji kwalifikacyjnej RC213V w sesji, zajmując 13. miejsce.
Zawodnicy Trackhouse Aprilia, Miguel Oliveira i Raul Fernandez, dobrze spisali się na mokrej nawierzchni podczas 30-minutowych treningów przed kwalifikacjami, ale nie byli w stanie sprostać wyzwaniu w Q1, zajmując 14. i 17. miejsce na starcie.
Pomiędzy nimi znajdą się KTM Jacka Millera i testera Daniego Pedrosy. Miller – zwykle specjalista od mokrych torów – będzie miał trudności z dorównaniem Binderowi po opóźnieniu z powodu problemu z rowerem w pierwszych minutach.
To była przygnębiająca sesja dla Yamahy, zdecydowanie najwolniejszego z producentów – o prawie dwie sekundy – w Q1, a Fabio Quartararo miał zająć 23. miejsce jako najlepiej sklasyfikowany zawodnik.
Wyniki kwalifikacyjne
Poz | Nazwa | Samochód | Pytanie 1 | Pytanie 2 | Pytanie 3 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Marka Marqueza | Ducati | 1m46,773s | ||
2 | Marco Bezzecchi | Ducati | |||
3 | Jorge Martin | Ducati | |||
4 | Brada Bindera | KTM-a | |||
5 | Fabio Di Giannantonio | Ducati | |||
6 | Alexa Marqueza | Ducati | |||
7 | Franciszek Bagnaia | Ducati | |||
8 | Franco Morbidelliego | Ducati | |||
9 | Eneę Bastianini | Ducati | |||
10 | Pedro Acosta | KTM-a | |||
11 | Mavericka Viñalesa | Aprilia | |||
12 | Aleixa Espargaro | Aprilia | |||
13 | Johanna Zarco | Hondy | 1m48,102s | ||
14 | Miguela Oliveirę | Aprilia | 1m48,418s | ||
15 | Jacka Millera | KTM-a | 1m48,672s | ||
16 | Dani Pedrosa | KTM-a | 1 min 48,699 s | ||
17 | Raula Fernandeza | Aprilia | 1m48,728s | ||
18 | Augusto Fernandeza | KTM-a | 1 min 49,229 s | ||
19 | Stefana Bradla | Hondy | 1 min 49,659 s | ||
20 | Joanna Mir | Hondy | 1m49,765s | ||
21 | Lorenza Savadoriego | Aprilia | 1m49,860s | ||
22 | Luca Marini | Hondy | 1m49,978s | ||
23 | Fabio Quartararo | Yamaha | 1m50,100s | ||
24 | Takaaki Nakagamiego | Hondy | 1m50,245s | ||
25 | Alexa Rinsa | Yamaha | 1m50,302s |